حدوتة مدونتي




بحب أكتب جدا .. و الكتابة وحشاني أوى أوى أوى ..
كان نفسي أنشر قصصي .. بس دا أنا لسه بلية صغيرة مش حريفة كتابة يعني

أرجو إنكم تستمتعوا بمدونتي الجديدة .. و يا رب أكون عند حسن ظنكم



مقالة .. البنت عمرها ما كانت زي الولد

Sunday, February 14, 2010

محجبة.. رغم أنوفهم جــ 4

 

يجلس رياض بيه في مكتبه كالعادة .. و دخل عليه أستاذ إسماعيل ليخبره بخبر مهم جدا ..

إسماعيل: رياض بيه .. في حاجة مهمة لازم أقول لحضرتك عليها

رياض بيه: إيه يا إسماعيل خضتني . إيه اللي حصل؟!!

إسماعيل: لا يا بيه ما تخافش .. بس في قرار نزل من الوزارة بعدم دخول أي محجبة في مسارح الوزارة عامة و خاصة الشباب الصغير ..

رياض بيه: طب و إيه المشكلة يا إسماعيل ..

إسماعيل: أصل إحنا عندنا بنات في المسارح إللي حضرتك اجرتها من الوزارة عشان تقدم عليها عروض السنة دي .. فاكر يا باشا

رياض بيه: أيوه ..لما الوزير طلب مني تأجيرها عشان يخلصلي الصفقة الأخيرة دي .. و بعدين؟

إسماعيل: أصل عندنا بنات محجبات كتير أوى في المسارح بتاعتنا .. أعمل معاهم إيه؟

رياض بيه: و دا موضوع تفتحه معايا يا إسماعيل .. ترفدهم طبعا .. بلاش تبقى تفتح معايا مواضيع تافهة زي دي يا إسماعيل فاهمني ..

رد إسماعيل بارتبا: أوامراك .. أوامرك يا رياض باشا

كاد أن يخرج إسماعيل من الحجرة و لكنه تذكر شيئا مهما فتلفت مرة أخرى لرياض بيه و قال: طب والكافيتيريات إللي في مدينة نصر و مصر الجديدة .. برضو نلغي موضوع المحجبات فيها ؟

رد رياض باشا في غضب: هو إحنا لما بيجيلنا قرار من الوزارة بنقعد نتناقش فيه كتير يا إسماعيل .. نفذ و ما ترجعليش في الحاجات اللي مالهاش لازمة دي .. أنا عارف بيتحجبوا ليه دول …

***************************************

ذهبت نادين إلى الكلية وهي في قمة السعادة .. لأول مرة تأخذ قرارا حاسما في حياتها ..ولكنها تخاف من رد فعل والدها إن علم ذلك .. و ماذا سيقول صديقاتها عنهاعندما يرونها .. ستترك هذه الأمور لوقتها

دخلت نادين المحاضرة و رأسها مطأطأة و كأنها لا تريد أن يعرفها أحد .. و جلست بجوار رشا ..

رشا: سوري بس المكان دا محجوز لنادين

نادين: طب ما أنا نادين

نظرت رشا إلى نادين في تعجب و قالت: و إيه إللي إنتي عاملاه في نفسك دا

نادين: ستايل جديد .. حلو؟!!

رشا: دا ستايل مهبب .. فين يا بنتي تسريحة شعرك الجنان إللي بتعمليها .. دا بنات الدفعة كلهم هيموتواو يقلدوها

نادين : يعني ..شوية تغيير في حياتي .. عشان أحس إن ليا قيمة

رشا: مش ممكن يا نادين بجد .. أكيد البت إللي اسمها دينا دي لحست دماغك

و لم تنهي رشا كلمتها .. حتى دخلت دينا المحاضرة .. و للمفاجأة .. قد ارتدت هي أيضا الحجاب ..ولكنها ارتدته على جيب جينز و بلوزة قصيرة نوعا ما .. و لكنها خطوة جبارة بالنسبة لتلك المجموعة

رشا: إنتو أكيد اتجننتوا إنتو الاتنين .. أنا ماشية

و أخذت رشا كتبها وقامت من مكانها و جلست في المدرجات المجاورة ..

و جاءت دينا و جلست بجوار نادين ..

دينا: مش قلت لك هتغيري رأيك لما تسمعي الشريط ..

نادين: بس أنا خايفة أوى ..

دينا: ليه يا حبي ..

نادين: عشان حاسه إن بابي هيطربأ الدنيا لو عرف إني لبسته .. مش عارفة أعمل إيه

دينا: معلش .. لازم في الأول كده .. ما أنا جدتي مكانتش موافقة .. بس بكلمتين حلوين خلتها توافق ..

نادين: بس بابي صعب موت .. ربنا يستر ..

دينا: بس بجد .. حسيتي بإيه لما لبستيه؟

سكتت نادين بضع ثواني ثم قالت: حسيبت إني أول مرة في حياتي أعمل حاجة صح و بجد .. حسيت إن في حاجة كانت غلط أوى و بعدين صلحتها …

دينا: بس ممكن أسألك سؤال يا نادين؟

نادين: طبعا

دينا: مش حاسه إن المفروض إنك تدخلي شعرك كله جوه .. و يعني لبسك يبقى واسع حبه كمان ..

فكرت نادين في كلام دينا و قالت: بس أنا معنديش لبس واسع .. كله ضيق ..

دينا: طب ما تيجي النهارده ننزل نشتري لبس جديد .. عشان حياتنا الجديدة إللي إحنا بدأناها سوا دي؟

نادين: أوك .. موافقة جدا

***************************************

بعد المحاضرة .. جاءت كل شلة نادين .. بما فيهم هيثم و باقي الأولاد الذين يعرفون صديقات نادين .. و أخذوا يقنعون دينا و نادين أن الحجاب ليس فرضا وأنه ليس من ديننا .. و أنه غير مقبول في مجتمع الناس (الهاي) ..

بعد هذه المناقشة الحادة …تزعزت روح المغامرة عند نادين بعض الشيء .. فقامت دينا بمناقشتها حتى بوابة الكلية ..

دينا على اقتناع تام أن هذا الأمر جد مهم .. وذلك لأن عندها في العائلة محجبات ..

و لكن نادين .. مقتنعة بأمر الحجاب .. ولكن … لا يوجد من يعينها على الحجاب في عائلتها و أسرتها .. فكيف لها أن تستمر ..

اتفقت دينا مع نادين أن يخرجن سويا إلى المول كي يشترين بعض الملابس المحتشمة بعض الشيء …

************************************

عادت نادين إلى منزلها .. فقابلتها أمها …

نظرت أم نادين إليها و قالت: لبستيه خلاص يا نودي؟

نادين: نفسي البسه يا مامي .. نفسي أحس إني باعمل حاجة صح و لو مرة في حياتي

والدتها: يعني مش هتعملي الصح غير بالحجاب يا نادين؟

نادين: ادعي لي يا مامي .. ادعي لي بس إني أقدر عليه ..

احتضنت نادين والدتها و بكت .. لا تعرف لماذا بكت .. و لكنها شعرت بالراحة لهذا الأمر .. و أخبرت والدتها أنه ستخرج مع دينا بعد المغرب إلى المول لشراء بعض الملابس المحتشمة ..

و قبل أن تخرج نادين مع دينا .. بدأت تبحث على الإنترنت عن صفات رداء المرأة المسلمة ..

لأول مرة تكتب على الكي بور كلمة إسلام ..

لأول مرة تعرف الكي بورد كلمة مسلمة ..

حياة أخرى .. بمعاني أخرى ..

**********************************

ذهبت نادين إلى الكلية بالملابس الجديدة الأكثر احتشاما .. فقد اشترت جيبات و بلوزات .. و تونيكات و بنطلونات واسعة .. على الأقل شعرت ببعض التغيير في حياتها ..

و كأن الله أراد لنادين أن تتثبت على ملابسها الجديدة .. فجاءة مجموعة المحجبات اللاتي كن يجلسن في الطاولة المجاورة لمجموعة نادين و قالت إحداهن و تدعى رضوى

رضوى: مبرووووووووووك عليكم الحجاب .. بجد وشكم منور أوى

نادين و دينا في نفس الوقت: مرسي ..

قالت فتاة أخرى: لازم نعزمكم على حاجة عشان الخبر الجميل دا ..

ذهبت نادين و دينا مع رضوى و صديقاتها إلى الكافيتريا .. فقد تركتهن صديقاتهن بسبب الحجاب .. و لكنهما تثبتا لأنهما يعرفان كيف أنهما سيجدان الكثير من المتاعب في هذا العالم الغريب عن الحجاب الذي يعشنه .. و من يومها قد أصبحت شلة المحجبات الجديدة هي شلة نادين و دينا ..

كيف علم والد نادين بأمر الحجاب؟

و ماذا فعل معها؟

تابعونا في

محجبة …. رغم أنوفهم

2 comments:

Sara said...

Ayaaat .. bgd ma shaa Allah el qessa to7fa .. rabena ykmrk yabnti .. bgd msh tebataly ketaba abadan !!

can't wait for the rest of it :)

آيـــ الله ـات said...

يا خبري يا خبري
أخجلتم تواضعنا يا سارة و الله

جزاكم الله خيرا يا حبيبتي

و لسه التقيل جاي ورا إن شاء الله
:D

Post a Comment